Proč některé hry na Switch vyžadují i několika gigabajtové updaty hned první den spuštění?

Jistě nejsem sám, kdo si tuhle otázku v posledních dnech pokládá. Coby skalní fanoušek Nintenda mám ohromnou radost, když na vlajkovou loď Switch vychází AAA tituly typu Doom a Skyrim, ale vzápětí mě tahle radost rychle přejde, když zjišťuji, že je úplně jedno, jestli si koupím digitální, nebo fyzickou kopii – v obou případech totiž musím před prvním spuštěním stahovat ohromná data do interního úložiště konzole, aby hra vůbec šlapala – typickou ukázkou je např. L.A. Noire od Rockstar Games.

Proč?

Nedalo mě to a začal jsem trochu pátrat, proč tomu tak vlastně je. Chci mít jistotu, že až se rozhodnu si hru zahrát dejme tomu za 20 let (za předpokladu, že se dostanu k funkčnímu Switchi), a nebudu mít na konzoli nainstalován první update, může se mi taky stát, že Nintendo již Switch nebude podporovat, update nebude možné stáhnout, a já si tak nezahraji vůbec nic. A ptám se proč? To si můžu rovnou stáhnout digitální verzi, protože jedna ze zásadních výhod té fyzické právě vyšuměla do ztracena. Mé „Proč?“ se ještě zvětšuje ve chvíli, když zjišťuji, že L.A. Noire má při digitálním stažení cca 29 GB – tedy proč sakra není celá hra vecpaná na té hloupé cartridgi, když cartridge může mít velikost 32 GB?! V prvních myšlenkách mě napadlo, že se Rockstaři zachovali jako typičtí vývojáři posledních let, kdy je běžné vydat na fyzickém nosiči (ať již pro XBOX, PC, PS, nebo i pro cokoliv jiného) totální bullshit, a než se v následujících měsících nosiče vyrobí a rozdistribuují hráčům, tak stihnou udělat first-day update, který víceméně všechno, co na nosiči bylo, dostane do hratelné formy. A to mě jako typického offliňáka fakt těžce štve a nechci to podporovat. Naštěstí byly tyhle první myšlenky v případě Switche na míle vzdálené skutečnému důvodu. Pojďme hlouběji…

Kauza „Switch Tax“

Možná někteří z vás zaregistrovali, že se hlavně v USA velmi intenzivně propírá kauza tzv. „Daně za Switch,“ která s naším problémem úzce souvisí. Ve zkratce jde o to, že Nintendo dodává externím vývojářům cartridge ve velikostech od 1, přes 16, až do 32 GB – vývojáři si jen musí vybrat, kterou chtějí a – zde nastává ten největší problém – zaplatit ji. Zatímco cartridge do velikosti cca 8 GB nejsou v dnešní době nikterak drahé, 8 GB verze už se cenově může rovnat s vylisováním dat na Blu-Ray. No a pokud chce vývojář využít 16, nebo dokonce  32 GB verzi, zde už jsou bohužel náklady o cca 10 až 20 dolarů na jednu hru vyšší. Když se nad tím zamyslím, je to vlastně docela logické – podívejte se na cenové rozdíly obyčejných 16 a 32 GB flash disků a všimnete si, že je zhruba dvojnásobný. Takže pokud se vývojář rozhodne vydat hru na Switch na 32 GB cartridgi, náklady na každou kopii hry jsou v řádech několika stokorun navíc, a to je sakra hodně. Tím si mimochodem odpovídáme i na fakt, proč jsou fyzické hry na Nintendo Switch o tolik dražší, než Blu-Ray verze pro konkurenční konzole, či PC. S každou hrou si totiž vlastně kupujete takový malý flash disk s poměrně velkou kapacitou.

Řešení

Vývojáři k tomu tedy přistoupili po svém. Rockstar Games zvolili variantu levnější 16 GB cartridge a na obal fyzické hry velkým písmem ihned upozornili, že bez stažení dalších 14 GB dat hra nebude hratelná. Já tomu svým způsobem rozumím, ekonomicky je to jasně pochopitelné, ale i kdyby měl Switch na krásně terabajt vnitřní paměti, hru si stejně nekoupím, protože tohle řešení v samotném jádru likviduje můj hlavní důvod, proč si fyzickou hru kupuji – a sice chci si ji moct zahrát kdykoliv, kdekoliv, a třeba i na zbrusu nové konzoli, aniž bych byl závislý na připojení k internetu a rozhodnutí Nintenda, jak dlouho bude Switch podporovat.

Výhled do budoucna

Vývoj flash pamětí je aktuálně v raketovém tempu a stejně, jako se zvyšují kapacity, se i snižují ceny. Je však velkou neznámou, jestli Nintendo tento problém považuje za stejně závažný jako nás pár milovníků offlinu a rozhodne se v dohledné době ceny 32 GB cartridgí snížit. Já osobně doufám, že ano, protože si zkrátka odmítám kupovat fyzické kopie her, které jsou bez dostahování dalších gigabajtů nehratelné.

Zdroje: switchera.net, nintendolife.com

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *