Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia (Nintendo 3DS)
Jelikož jsem se skalním fanouškem Nintenda stal teprve před poměrně krátkou dobou a plně jsem se soustředil na hlavní série značky (Mario, Zelda, Pokémon, Metroid), Firem Emblem byla pro mě až doposud zcela neznámá série, které jsem nevěnoval žádnou pozornost. Pak jsem se jednoho dne doslechl o tom, že Nintendo pouští do světa novou tahovou hru s důrazem na příběh, kde je navíc většina příběhových dialogů anglicky nadabovaná. Tehdy jsem zavětřil, že se možná objevilo něco, co si musím okamžitě zahrát. Inu zakoupil jsem tedy limitovanou edici (jakou jinou, když už jste jednou fanda Nintenda) a nějaký čas nechal kartu se hrou čekat, než se zdířka na herní cartridge v mém 3DS uvolní pro něco nového. Tou dobou jsem ještě netušil, jaký klenot nechávám volně ležet bez pozornosti, kterou si bezesporu zaslouží.
Pozadí série & Příběh
Fire Emblem je série tahových RPG od společnosti Intelligent Systems, jejíž počátek sahá k přelomu mezi osmdesátými a devadesátými léty minulého století, a aktuálně hodnocené dílo s podtitulem Echoes je vlastně předělávkou dílu Gaiden z roku 1992. Ten vyšel před několika dekádami pouze v Japonsku. Kontinent Valentia se zmítá ve válce, kterou vyvolal tisíce let starý svár dvou bohů, jež své neshody přenesli až do Valentie. Tu tím rozdělili na dvě znesvářená království a těsně před tím, než tento konflikt pohltí celý kontinent se narodí dva vyvolení dědicové s tajemným původem, kteří mají Valentii zachránit – válečník Alm a kněžka Celica. Zde vstupuje do role hráč, který dle vlastního výběru střídavě hraje za jednoho či druhého z nich, dokud se oba oddělené příběhy neprotnou na společných bodech. Každý z hrdinů je doprovázen vlastní družinou, kterou po cestě ke spáse kontinentu rozšiřuje a zvyšuje tak její sílu. Příběh je největším kouzlem celé hry, protože hlavně začátek a konec je doslova protkaný nadabovanými scénkami, které vás chtě nechtě pohltí a vtáhnou do života hlavních postav. Vy tak musíte stále hrát, protože příběh vám postupně odhaluje tajemství, která halí jejich původ, a pomalu poodkrývá velkolepé rozuzlení celého dění.
Žánr & Hratelnost
Fire Emblem Echoes je poměrně multižánrovou záležitostí. V jádru se jedná o typickou RPG tahovku, ve které jednotlivé postavy nabývají zkušenosti, zvyšují svou sílu a učí se nové schopnosti. Hra obsahuje i velké množství částí, kdy z pohledu třetí osoby procházíte dungeony a po jejich vyčištění tahovými bitvami nacházíte nejrůznější vybavení, které můžete dát do užívání svým bojovníkům, čímž dále zvyšujete jejich schopnosti. Tím však stále nekončíme, během hry se dostanete do několika měst, vesnic, bašt a dalších lokací, kterými se můžete pohybovat ve stylu klikací adventury a získávat tak cenné střípky záhadného příběhu, nebo další bojovníky do družiny. Důmyslným střídáním hlavních herních technik spolu se scénami příběhu hra zaručuje zábavu, která vás neomrzí. Pohyb armád Alma a Celicy po mapě je velmi přehledný, avšak celkově se mi zdá, že ovládání a dostávání se k některým věcem (např. výměna věcí, které u sebe postavy mají) je řešena poněkud krkolomněji a já jsem si na tenhle přístup střídání věcí v inventáři po celou dobu hraní nezvykl. Když však dojde na boj, je ovládání velmi intuitivní a přesto, že i zde k dokonalosti několik drobných detailů chybí, neměl jsem s bitvami vůbec žádný problém, ať již jsem chtěl po lučištníkovi vypálit dalekonosnou střelu, nebo vytasit meč a pustit se do boje zblízka. Zábavnost bitev navíc umocňuje vysoký počet různých druhů bojovníků, které máte k dispozici. Můžete využít bojovníky a žoldáky, kteří se spoléhají na meč a svou obratnost, rytíře v plných zbrojích s velkou silou a nezdolnou odolností, jezdce na koních schopné překonávat během jednoho tahu velké vzdálenosti, ale také mágy s mocnou černou magií, která drtí nepřítele na prach, nebo kněžky s léčivými schopnostmi. Možností je ještě o něco více a každá z nich má 2 nebo 3 vývojové stupně, kterými podle počtu získaných zkušeností postavy prochází.
Obtížnost hry narůstá s postupujícím příběhem, takže počáteční bitvy vás příliš nevzruší, ale jakmile se hra přehoupne přes polovinu, začne pořádně přituhovat. Finální bitvu jsem musel i přes intenzivní přemýšlení několikrát opakovat, protože když zemře jedna ze dvou hlavních postav, které mimochodem tvoří největší a nejodolnější bojovou sílu, kvůli čemuž bývají většinou v prvních liniích, tak bitva okamžitě končí a musíte si ji zopakovat. Pokud zemře jedna z vedlejších postav nebo uděláte nějakou zásadnější strategickou chybu, můžete využít početně omezenou možnost vrátit průběh bitvy o několik kroků a své chyby napravit. Většinou se však jen přesvědčíte o tom, že některé oběti jsou opravdu nevyhnutelné.
Díky geniálnímu nápadu na funkční figurky Amiibo, který Nintendo v posledních letech razí, navíc můžete použít své sběratelské figurky Alma a Celicy (k zakoupení zvlášť, nebo jako součást limitované edice hry) k několika příjemným bonusům, jako např. přivolání jejich postav do hry, nebo odemčení speciálních dungeonů s mocnými předměty. Do figurek můžete nahrát sílu Alma či Celicy a v bitvách díky tomu toho druhého přivolat na pomoc po dobu jednoho kola. Není to nutnost, ale když už figurky sbíráte a máte, proč toho nevyužít.
Grafické zpracování & Ozvučení
Pomalu se dostáváme k tomu nejlepšímu, co Fire Emblem Echoes nabízí, a sice úchvatné grafické zpracování a ozvučení. Klíčem všeho jsou bitvy, které umí plynule bez načítání přecházet z pohledu na mapu až k soubojům, které svými tahy vovoláváte. Ty jsou vyvedeny ve fantastických 3D scénách, ve kterých spolu zúčastněné postavy bojují, ať již se jedná o souboj na meče, střelce lukem, nebo sesílaní různých kouzel. Soubojové scény jsou akční, skvěle vypadající a dostatečně rychlé na to, aby jste je i během dlouhého hraní nechtěli přeskakovat, ale náležitě si je užívali. Kdyby vás však nakonec přecijen omrzely, můžete libovolnou z nich buď zrychlit, úplně přeskočit, nebo je v nastavení hry zcela vypnout. Stejně tak skvěle vypadá i procházení měst, vesnic, hradů a dungeonů, do kterých se z hlavní mapy kontinentu dostáváte prakticky bez načítání a můžete je procházet a objevovat jejich tajemství. Tohle je učebnicovým důkazem toho, že když se dá softwaru patřičná péče a porce optimalizace, dokáže hra nabídnout úchvatnou podívanou přeskakující z mapy do akcí až do plnohodnotných 3D lokací bez jediného delšího načítání i na tak dosluhujícím hardwaru, jakým Nintendo 3DS disponuje.
Třešničkou na dortu je poté skvělý soundtrack, který nabízí orchestrem hrané melodie z původního dílu Gaiden a pro šťastné majitele limitované edice nabízí i CD se soundtrackem, který všechna díla obsahuje jak v původní digitální, tak moderní orchestrální verzi.
Závěr
Myslím, že ze všech odstavců výše je zcela jasné, jak moc mě hraní tohoto klenotu pohltilo, a že těch 60 hodin, které mi dohrání zabralo bylo zatraceně dobře strávených. Grafika hry je fantastická, přechody mezi jednotlivými typy žánru bez načítání a hraní až na vyjímky (mocnější kouzla a akční soubojové scény postav s třídou Dread Fighter) skvěle plynulé i se zapnutým 3D efektem. Hudba a soundtrack bez chyby, vždy skvěle vystihující atmosféru a kilová třešeň celého tunového dortu ve formě dabovaných dialogů mezi postavami a příběhovými scénkami je skvělým bonusem, který u Nintenda není zvykem. Příběh jako takový sice možná není tak špičkový jako např. u původní počítačové hry Mafia, ale i tak je na skvělé úrovni, která vás nutí hru dohrát a zjistit, jak to celé vlastně dopadne. Drobným problémem jsou potom některé funkce a ovládání inventáře, které není zrovna dvakrát přehledné, v součtu se však jedná o jednu z nejlepších her, které jsem na tomto hardwaru měl možnost si zahrát a věřím, že si ji jednou zopakuji v hardcore módu, ve kterém se jednou zabité postavy už nikdy nemohou vrátit, a hraní je tak na ještě mnohem vyšší oktanové úrovni.
Uděluji 90%